Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy w Staszowie

tel. (15) 864 30 57
kontakt@biblioteka-staszow.pl

Ferie w Bibliotece, czyli wyjątkowa podróż „Z KSIĄŻKĄ PRZEZ ŚWIAT”

Ferie, ferie, i po feriach...
Za nami tegoroczna edycja wyjątkowych wypraw „Z KSIĄŻKĄ PRZEZ ŚWIAT” zorganizowanych podczas ferii zimowych przez staszowską bibliotekę dla miłośników podróżowania, tych małych i dużych.
W bibliotece możemy podróżować z książką do magicznych krain, nie ruszając się z miejsca, a raz poznani bohaterowie często stają się naszymi kompanami na całe życie. Wyobraźnia nie zna granic... Każdy, kto dzielił to spotkanie, wiedział, jak ekscytująca była to podróż i jak wiele „tajemnic” kryła. Jak fascynujące mogą być podróże i ile „tajemnic” w sobie kryją, mogli przekonać się wszyscy ci, którzy byli z nami podczas tych niezwykłych spotkań.
A co się działo w Oddziale dla Dzieci? Dużo uśmiechów, dobra zabawa, ciekawe, kreatywne i twórcze zajęcia – to w kilku słowach podsumowanie naszych działań. Na najmłodszych czytelników czekała strefa literacka, strefa aktywności plastycznej oraz zabawy interaktywne, a także quizy i zgadywanki. Każdy znalazł u nas swoje miejsce i mógł puścić wodze fantazji, biorąc udział w niezapomnianej przygodzie... A wszystko z książką w tle.
Podróżowanie jest fascynujące… pozwala odkrywać niezwykłe miejsca, poznawać wyjątkowych ludzi i ciekawe historie, kulturę, tradycje. Nie zawsze można po prostu spakować plecak i wyjechać. Wtedy z pomocą przychodzi książka, dzięki której najdalsze zakątki świata są tuż, tuż – na wyciągnięcie ręki. Zabawy inspirowane książkami pozwoliły zanurzyć się w opowieść, lepiej poznać bohaterów, wczuć się w ich emocje i działania, a co za tym idzie – lepiej rozumieć siebie i innych.
Podczas naszej bibliotecznej wyprawy przekroczyliśmy cztery strefy czasowe i klimatyczne. Mieliśmy kontakt z ciekawymi ludźmi, widzieliśmy różnorodne krajobrazy, rośliny i zwierzęta.

Ferie w Bibliotece, czyli wyjątkowa podróż „Z KSIĄŻKĄ PRZEZ ŚWIAT”

„Australia niesamowity świat barw i... wyobraźni”
Jakie miejsce jest idealne, by stało się początkiem nawet najdalszej podróży? Naszą wskazówką stała się wielka mapa na ścianie, a na niej zaznaczona trasa naszych bibliotecznych wypraw... i tak oto rozpoczęła się nasza bajkowa podróż. Wspaniale było obserwować, jak z każdą kolejną podróżą rosło zaangażowanie dzieci, jak cieszyły się z każdej chwili, która zbliża ich do wymarzonego miejsca...
Naszym pierwszym punktem na mapie książkowej wyprawy stała się kraina kangurów. Wspólnie z sympatycznym kogutkiem Ziutkiem wybraliśmy się do Australii, świata pełnego barw i wyobraźni. Zwiedzając ten piękny kontynent, poznaliśmy nowych przyjaciół i przeżywaliśmy ciekawe oraz zabawne przygody. Australia oczarowała nas niepowtarzalną przyrodą. Podróż przez pustynię, upały i ulewy, spotkanie z kangurami, dziobakami, koalą wzbudzały ciekawość naszych milusińskich.

Ferie w Bibliotece, czyli wyjątkowa podróż „Z KSIĄŻKĄ PRZEZ ŚWIAT”

„Japonia kraj kwitnącej wiśni”
Po krótkim postoju w następne, nieznane miejsca udaliśmy się bibliotecznym pociągiem. Naszymi torami stały się kolejne strony niezwykłych opowieści. Książkowa „trasa” odkrywała przed nami piękne widoki... i takim oto sposobem znaleźliśmy się w Japonii. Czytaliśmy, oglądaliśmy i rozmawialiśmy o miejscach, postaciach, zabytkach, potrawach i pojęciach, o których prawie każdy słyszał, ale mało kto naprawdę zna kryjące się za nimi historie – a także o tych mniej znanych, które warto poznać. W ciekawej formie teatrzyku kamishibai przybliżyliśmy dzieciom mnóstwo ciekawostek na temat Kraju Kwitnącej Wiśni. Ponadto uczestnicy dowiedzieli się, jak wygląda tradycyjny strój japoński, a także jak powinno się go nosić. Nauczyli się również sztuki origami. Zgłębili tajniki techniki pielęgnacji drzewek bonsai i ceremonii parzenia herbaty.

„Afryka okiem podróżnika”
Tym razem na miłośników podróżowania czeka nie lada gratka. Aby wyruszyć w dalszą podróż, musieliśmy zaopatrzyć się w jednoślady. Tak, tak to właśnie rowerami wspólnie z podróżnikiem Kazikiem zwiedziliśmy Afrykę. Oj działo się działo… podczas podróży do gorącej Afryki naszym małym podróżnikom towarzyszyły doskonałe humory. Wszyscy wiemy, że książki inspirują do odkrywania świata. To właśnie „Afryka Kazika” Łukasza Wierzbickiego, opowieść pełna przygód i humoru otworzyła drzwi do krainy spełnionych marzeń. Barwne spotkania z mieszkańcami Afryki, mrożące krew w żyłach, a niekiedy zabawne przygody, pozwoliły nam lepiej poznać zarówno daleki kontynent, jak i samego podróżnika. Przeżyliśmy burzę piaskową na pustyni, zwiedziliśmy kopalnie złota, wyszliśmy cało ze spotkania oko w oko z afrykańskim lwem… Ponieważ nieodłącznym elementem naszych spotkań jest także twórczość plastyczna, w ruch poszły kredki, kolorowe materiały, papiery, cekiny… zabawa była fantastyczna, a efekty znakomite.

Ferie w Bibliotece, czyli wyjątkowa podróż „Z KSIĄŻKĄ PRZEZ ŚWIAT”

„Arktyka kraina lodu i śniegu”
Jakież musiało być zdziwienie małych podróżników, gdy postanowiliśmy zakończyć naszą podróż na kole podbiegunowym. Z dalekiej, gorącej Afryki biblioteczny samolot zabrał nas do krainy lodu i śniegu. Wkrótce po zejściu na ląd Arktyka przywitała nas surowym krajobrazem i świeżym powietrzem. Dzięki hartowi ducha i ciekawości wytrwaliśmy i przeżyliśmy niezapomniane chwile na lodowcach na tle zorzy północnej. Dzielni poszukiwacze przygód podążali szlakiem niedźwiedzi polarnych. Podczas spotkania, jak zawsze było twórczo, pracowicie, ale też wesoło i z humorem. Był czas na czytanie, słuchanie, rozmowę, a także zabawę.

Zabawom, grom, rozgrywkom sportowym nie było końca. W trakcie interaktywnych spotkań z książką i nie tylko udało nam się zaktywizować i pobudzać kreatywność dzieci. Jest ona sposobem komunikacji i opisywania otaczającego świata, możliwością wyładowania kłębiących się emocji czy szlifowania tak ważnej wyobraźni. Twórcze zmagania z różnego rodzaju papierem, plasteliną, kredą, bibułą przyjemnie wypełniały najmłodszym czas. Powstały oryginalne i piękne prace plastyczne tematycznie nawiązujące do naszych podróży.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom „Ferii w Bibliotece” za czas fantastycznie spędzony na podróżach, opowieściach, wspomnieniach, zabawie i radosnej twórczości.
Pamiętajmy! Książki inspirują nas do poznawania świata. Poprzez czytanie zyskujemy głębsze zrozumienie naszego otoczenia i jesteśmy inspirowani do podróży. To właśnie książki prowadzą czytelników do nowych wyzwań i inspirują ich do podążania za marzeniami, poznawania świata i podróżowania w głąb siebie.

20-02-2023, BPMiG w Staszowie
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.